lauantai 18. heinäkuuta 2015

Toisenlainen koulu

Moi!

Ajattelin virkistää blogin elämää näin kesälaitumilla. Nyt on nimittäin oikeesti mua kovasti kiinnostava aihe!

Mä oon siis nyt kesätyöni Suomessa tehnyt, ja vaihdoin maata ja työtehtäviä kertaheitolla. Siivoojasta lastenhoitajaksi! Englantiin!

Mä toimin lastenhoitajana/au pairina mun kolmelle pikkuserkulle, jotka on 10-, 8- ja ens viikolla 7-vuotiaat. Vanhin on autistinen, ja lisäks hänellä on asperger. Oon ollut tääl nyt päivän, ja oon seurannut tosi paljon just esikoisen touhuja, ja sitä miten sen kanssa toimitaan. Siis oon myös lukenu paljon autismista ja aspergerin syndroomasta, koska mua kiinnostaa kauheesti se maailma. Niiden ihmisten maailmat. 

Oon täällä töissä viis viikkoa. Pojilla on nyt kesäloma, joten mä oon niiden kanssa päivät ja keksin tekemistä. Viikot on epäsäännöllisiä, koska vanhemmilla on vaihtelevat työt, ja ne voi vaikuttaa työpäiviin hyvin paljon itse. Mut silti, eiköhän ihan tarpeeks tuu tunteja poikien kanssa ;) 

Tolla toisenlaisella koululla meinaan sitä, et tosiaan sillon lähes kaks vuotta sit kun olin au pairina tässä samassa maassa, mä kasvoin ihmisenä sikana. Nyt mul on kasvun lisäks mahdollisuus nähdä ja oppia ihan eturivin paikalta AS ja autistilapsen elämästä. Mikä etuoikeus! 

Plussaa täs tietenki on se, että oon Englannissa: saan vahvistaa jälleen kerran kielitaitoani, ja believe you me lasten kanssa asia on oikeesti vielä vähän haastavampaa; pääsen reissaa täällä, tiedossa on ainakin pari Lontoon reissua, visiitti Birminghamiin shoppailee sekä mahdollisesti Manchesteriin tai Liverpooliin! JA!!! Yks jännittävä plussa on, et opettelen ajamaan autoo vääräl puolella! Se vasta on jännittävää! Huomenna harjottelemaan ekaa kertaa heh!

Kyllä mä koen, et tää on hyvää pohjaa myös sairaanhoitajalle ja kätilölle. Ei oo koskaan pahasta olla tekemisissä erityislasten tai -ihmisten kanssa. Ja just sitä ihmistuntemusta hoitaja tarttee ihan superpaljon työssään! Sitä paitsi, mä oon aina halunnu tehä lasten kanssa töitä. Töitä? No, kai tätä voi työkskin sanoo. :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti